Автор: Таня Андонова
Съвременният живот става все по-технологичен и насочен към това ежедневието ни да е все по-улеснено, но освен удобството, това носи и някои недостатъци. Ставаме непоправими консуматори и все по-малко чувстваме увереността, че ще се справим в трудна ситуация. Това важи още повече и за децата ни - те са лишени от естествената среда, в която имаш възможността да положиш повече усилия, да измислиш, да не разчиташ на външни източници. Децата са изправени пред една невидима заплаха – неспособността да решават проблеми. Редица изследвaния са доказали, че съвременните деца имат по-лоши умения за справяне при разрешаването на проблеми и по-малка способност да мислят творчески.
Програмирането за деца е средство за справяне със заплахата от неспособността да се решават проблеми.
Съществено умение, което децата по най-естествен начин усвояват чрез програмирането, е безпроблемното боравене с грешки. Чрез тях те се учат бързо и устойчиво, носят им съществен опит. В същото време в нашето общество на грешките се гледа критично и те се санкционират строго. Тази нагласа се подхранва от най-ранна детска възраст и продължава в училище, където твърде често има един единствен верен отговор, а безупречността е високо ценена. За децата натискът да не допускат грешки е особено болезнен. Комбинацията от крехката им възраст и социалния стремеж към перфекционизъм ги засяга по такъв начин, че те започват да се страхуват от това да допуснат грешка. Програмирането предоставя на децата една отлична възможност да се освободят от тези резерви и да дебютират в света на експериментирането , синтезирайки важния опит, че грешките са е полезени и изграждат.
Програмирането позволява на децата да преживяват малките неуспехи, учейки ги как да се справят с тях.
Подобно на живота, в програмирането най-съществени умения се добиват по направлението „проба-грешка“. Нагласата да експериментираш, да търсиш сам, да откриваш все повече възможности и да намираш повече от едно решение, а след това и да избереш най-подходящото за твоите цели е безценно предимство. Неминуемо тази нагласа трябва да е съпроводена и с умението да правиш грешки, след което да ги използваш и да се поучиш от тях, а накрая и да се вдъхновиш от тях.
Едно от редицата предимства на програмирането за деца при нас в Soft Uni Kids е естественото усвояване на този модел на поведение. Децата неусетно придобиват уменията да се справят със срещнатите проблеми и не се притесняват от грешките, а напротив. Това им помага да се справят по-добре с ежедневните разочарования и трудности, да са по-щастливи, по-креативни и по-успели. В този ред на мисли се оказва, че програмирането за деца е още един начин за поощряването на емоционалното им благополучие, или т.н „емоционална интелигентност‘‘.
В процеса на програмиране децата развиват положителни стратегии за справяне, което ги кара да се чувстват по-добре и по-удовлетворени. Те се насърчават не само да измислят решения и стратегии, които биха им помогнали, но и да поискат помощ, когато се налага, а също и да помагат на другите. Така в течение на обучението в отделните модули, процесът децата да намират свои собствени решения на проблемите, да оказват и искат помощ, когато е необходимо, се случва по напълно естествен начин.
Най-доброто място, от където вашето дете може да навлезе в необятния свят на програмирането, е модулът "Първи стъпки в програмирането", който SoftUni Kids организира за поредна година. Очакваме ви!