Петър Велков е образователен директор в СофтУни към днешна дата, като през професионалното си развитие трупа опит в разнообразни сфери, но последните 5 години посвещава изцяло на проекти в образованието. Бил е учител по програмата „Заедно в час“, а в последствие работи и като специалист по обучения и подкрепа за преподаватели към Института за прогресивно образование. През годините трупа експертиза като специалист по оценка на въздействието на различни образователни проекти и инициативи. Непосредствено преди СофтУни ръководи екип на компания, която се занимава с обучения по програмиране за малки деца. Именно това го кара да се влюби в идеята, виждайки огромните ползи, които изучаването на ИТ сферата от ранна възраст дава на децата.
Ето още какво споделя Петър за себе си:
Мотивацията ми да се занимавам с образование е основана на осъзнатостта ми и желанието ми за промяна в обществото. Вярвам, че нищо в държавата и света ни не може да се промени, ако хората не се променят, а те се променят вследствие на образованието. За мен бъдещето е свързано с технологиите и програмирането. Затова вярвам, че е много важно да подготвим децата за света, който ги очаква, като им предоставим не само знания, но най-вече развием нужните умения и нагласи у тях, като това е и главната причина да се озова и да приема присърце мисията на SoftUni Kids.
Разкажи ни повече за SoftUni Kids – какво е най-ценното, което считаш за важно да споделиш с нас?
Основната ни цел е да развием логическото мислене на децата, въображението им и най-вече вярата в тях самите. Опитваме се да ги вдъхновяваме и ентусиазираме на тема програмиране, защото в света на технологиите всичко е възможно! Ето някои от основните принципи и ценности, на които залагаме:
• Насърчаваме работата в екип засилено, а ако някое дете не желае да се включи – не го караме насила, а изслушваме причините за това.
• Инициираме работа, лишена от конкурентно и състезателно поведение.
• Децата сами измислят правилата, ние само ги насочваме – а тези правила се отнасят както за тях, така и за нас, преподавателите.
• Държим се с тях приятелски и сме поели ролята по-скоро на ментори, а не на учители, като все пак спазваме дистанция и държим на уважението помежду си.
• Разговаряме и се държим с тях като с възрастни – нормална интонация, без повишаване на тон, насърчаваме самостоятелност, не излишно суетене, винаги обясняваме защо правим дадено нещо, вместо просто да го изискваме от тях.
• Поощряваме ги да са активни, дори да не са сигурни в отговора си;
• Насърчаваме ги да споделят и те своята обратна връзка с нас, както за преподаването, така и за нас, като преподаватели.
Каква е методологията на преподаване в академията?
В SoftUni Kids прилагаме иновативен подход на обучение – учене чрез правене. Игрите и практическите упражнения са естествен начин за придобиване на знания и умения, а постоянната работа в екип е на свой ред силно заложена в цялостния процес. Използваме различни технологии, стремим се да предоставяме разнообразие в програмата, както с хардуерни, така и софтуерни модули. Кулминацията на всеки курс е финалното представяне на проектите, с което развиваме презентационните умения на децата.
Интересно ни е да ни разкажеш как протича един учебен час?
Винаги започваме с преговор и въвеждане на нови знания, като след това децата на практика прилагат наученото, като работят в екип. Имаме различни активности, като логически задачи, разнообразни игрови модели, запознавателни игри, айсбрейкъри и други. В края на урока всички сядаме заедно и правим рефлекция на нещата, които са ни харесали, както и тези, които трябва да подобрим. Занятията се провеждат от двама преподаватели, за да се отделя максимално най-много индивидуално отношение и внимание за всяко от децата.
Сподели с нас някой интересен проект, който сте правили заедно с учениците?
Един от интересните проекти, който децата много харесват (а и възрастните също), е пианото от банани. Децата програмират код на блоковия език за програмиране за деца – Скрач, който се изпълнява от контролер плакта Makey Makey, която превръща заобикалящите ни предмети в клавиши от клавиатурата на компютъра или компютърната мишка. От платката излизат кабелчета, които влизат в 8 банана, колкото са нотите в музиката и децата, държейки друго кабелче, затварят електрическата верига. Така бананите се превръщат в съвсем истински музикален инструмент – пиано, на което може човек да изсвири всяка мелодия.
Какво важно сме пропуснали, което би искал да ни кажеш за финал?
Програмирането в SoftUni Kids развива логическото мислене, уменията за решаване на проблеми, творчеството, засилва увереността на децата. Голяма част от задачите, които създаваме за децата, са свързани с физика, пространствено мислене и средата около нас. Ние учим децата как да се справят с малките неуспехи, като неусетно придобиват уменията да се справят със срещаните проблеми и да не се притесняват от грешките.
Програмата е уникална по рода си, тъй като набляга на желанията на децата и им помага да изпитват увереност в уменията си. Целта е да направим всяко дете осъзната, познаваща света на технологиите личност.
Ако се колебаете дали програмирането е подходящо за вашето дете – запишете го за някоя от предстоящите ни летните академии. С тяхна помощ ще придобиете представа дали сферата е подходяща за малчугана ви и как се чувства той в академията, след което лесно ще можете да вземете решението дали да продължите и по цялостната програма на SoftUni Kids!