Днес постоянно говорим за алгоритмично и логическо мислене, за уменията „на бъдещето“, както и необходимостта да подготвим децата за това бъдеще. Заучаването и възпроизвеждането на факти вече се доказва като напълно недостатъчно, ако искаме да заложим основи за успех на децата ни. И тук роля играе изчислителното мислене и компютърната грамотност, залегнали в курсовете на SoftUni Kids. По повод празниците, до 1 януари 2024 г. може да запишете своя малчуган с 20% отстъпка в най-подходящия за него курс.
А защо изчислителното мислене трябва да получи място в уменията, които учениците да развиват? Учението трябва да подготвят децата за един бързо и постоянно изменящ се пазар на труда и бъдеще с професии, които в момента може и да не съществуват.
Именно изчислителното и алгоритмично мислене са ключовете към адаптивността и способността на децата да решават проблеми, вместо да разчитат само на заучени факти. В днешната статия ще видим защо!
Същност на изчислителното мислене
Изчислителното мислене е концепция, наподобяваща, но в същото време – по-широкообхватна от алгоритмичното мислене. По своята същност то е набор от умения, стъпки и изградени вътрешни процеси, които помагат на учениците да решават проблеми. Карта, която води децата към по-добро разбиране на казусите, с които се сблъскват, за да ги решават по-успешно и ефективно.
Това обуславя два основни етапа на процеса, който въплъщава изчислителното мислене:
- Получаване на данни и използването им за анализ на възникналия казус;
- Откриване на най-удачния начин за решаване на казуса.
Всички преминаваме през тези два етапа всеки ден и по най-различни поводи, независимо дали го осъзнаваме или не. Всеки път, когато се изправим пред даден казус, активираме способността си за изчислително мислене, за да го решим, било то в случай, че не намираме портфейла си, а бързаме да излезем, или пък осъзнаваме, че автобусът, който ни трябва, е заминал пет минути преди да стигнем гарата.
От какво се състои изчислителното мислене?
Четири са компонентите, които формират изчислителното мислене:
- Раздробяване на проблема на по-малки и лесни за управление части. Това намалява стреса от привидно непреодолимите проблеми и позволява на децата да подходят по-уверено към намирането на практически решения за по-малките казуси.
- Откриване на прилики, шаблони, повтарящи се елементи и тенденции между проблемите и в информацията, с която децата разполагат. Това ги приближава до взимането на информирани решения, основаващи се на данни.
- Абстракция, която се изразява в опростяването на проблема, чрез отсяване на ключови детайли от излишните подробности, за да могат децата по-лесно да си представят потенциалното решение.
- Дизайн на алгоритъм, който се изразява в подбора и подредбата на стъпките, чрез които ще бъде решен проблемът. Именно тук идва на помощ и алгоритмичното мислене, което помага на децата да подберат стъпките и тяхната последователност, за да се справят с казуса.
Животът е низ от практически проблеми и непознати ситуации, от които трябва да излезем. В тях заучаването на факти и възпроизвеждането им рядко би било от помощ. Изчислителното мислене помага именно с необходимостта от умения за справяне с непознати, реални казуси.
А освен това помага и с овладяването на по-сложни нови концепции, позволявайки на децата да учат по-ефективно. В следващите редове ще видим как се отразява изчислителното мислене на самите тях.
Какъв е ефектът от умението върху децата?
На първо място, изчислителното мислене създава хора, способни да решават проблеми. Това подготвя децата в бъдеще да се справят по-лесно с казуси и предизвикателства както в личен, така и в професионален план. Освен това създава иноватори, които се научават да интегрират технологиите за по-лесното решаване на проблеми, вместо да откриват колелото отново и отново.
Не е за подценяване и фактът, че изчислителното мислене спомага за развитие на критичното мислене. Това е така, защото децата се научават да работят с факти преди да формират мнение или да посегнат към дадено решение, и използват данни, за да валидират решенията си.
Резултатът от всичко това са млади умове, способни гъвкаво да се нагаждат и адаптират към свят, който се развива непрекъснато и създава нови и нови предизвикателства, включително и в контекста на професионалното бъдеще.
Как децата могат да развият изчислително мислене?
Подобно на алгоритмичното и логическото мислене, изчислителното мислене се поддава на тренировка и развитие. Децата няма нужда да са природно надарени в тази посока, за да развият подобни ценни умения в себе си.
Тук на помощ идват технологичните игри, свързани с програмирането и създаването на програми от последователни стъпки и алгоритми. Изчислителното мислене е резултат от анализ на непознати данни и откриване на решения. Създаването на програми, дори по най-елементарния начин, може да доведе до грешки. А процесите по тестване и дебъгване, както и новата информация – до подобряване на резултата и избор на по-удачно решение.
Ако смятате, че и вашият малчуган може да спечели от развитието на изчислителното си мислене, помогнете му да направи първите си стъпки в някои от най-обичаните курсове на SoftUni Kids. По повод наближаващите празници, до 1 януари 2024 г. може да се възползвате от 20% отстъпка от цената на курса. Очакваме ви!